Saturday, July 10, 2010

Jula & Juli..(kalian tidak pernah tahu apa yg aku rase..)

salam..

kepada mai(aku la tu) dan Jula(bkn nama sbnr)...note panjang lebar ni...UNTUK
Juli(bkn nama sbnr) nak memperbetulkan mana yang kurang betul..tak tau nak mula kat mana untuk nampak lebih manis tapi terus terang senang..pendek cerita.( JIKA ADE AYAT NAMPAK KASAR, ITU JUJUR
Juli KATAKAN, SEMOGA DAPAT TERIMA KERANA KITA ORANG DEWASA UNTUK MEMATANGKAN FIKIRAN )

1. mai dan
Jula kawan baik sejak dari register.
2. mai jadi "DINGIN" bila
Jula dapat high mark utk test account
sedangkan mai yang ajar
3. makin "TERUK" bila carry marks
Jula dalam account lebih tinggi
dari mai
4. jika ade hal lain , itu
Juli kurang pasti..hanya ini je Juli perasan

sebagai kawan baru juga merangkap kakak kepada korang berdua,
Juli terpanggil untuk mendamaikan..
untuk mai dulu..

Juli faham mai baran,TETAPI controllah baran tu supaya tidak memudharatkan diri dan "ORANG LAIN" kerana orang lain juga ade tahap barannya tersendiri..Juli nak cakap pada mai

1. tak seharusnyer mai nak (marah/kecik hati/mungkin perasaan dengki/iri hati/bengang/tak suka/tak le terima/dll ) pada
Jula kerana markah tinggi Jula dalam account.memang mai yang ajar..tapi masa test Jula menggunakan akal dan ingatan dia sendiri untuk menjawab.tak adil kan mai nak rasa semua perasaan tu,itu usaha Jula..sama mcm cikgu, prof yang ajar kita..kalau dia ajar then kita tahu jawab, tahu buat, meaning dia ajar tu masuk, cikgu tu prof tu gembira..kita pandai, kita mendengar dan menerima dengan baik..kenapa tidak kita?kenapa tidak mai?tak cukup bangga kah susah jadi guru account kepada rakan sekelas?mai harus "BERBANGGA" dengan itu..lebih dari cukup..mai

2.mai ajar "IKHLAS" tak?ikhlas tak seharusnyer disusuli dengan segala sikap diatas..ikhlas seharusnye disusuli dengan senyuman puas kerana ajaran kita kepada orang lain berjaya..bermakna ilmu mai sangat berguna..bila disebarkan..subhanallah..terlalu bernilai hikmahnyer mai..tak terfikirkah fikiran positive sebegini

3.mai dapat markah kurang dari orang yang mai ajar,itu bukan salah orang tu, dalam kes ni (
Jula)..masa menjawab test, mai menggunakan akal dan ingatan mai sendiri..kesilapan atau kejayaan semua berpaksi pada mai sahaja..tidak kene mengene dengan orang lain terutama Jula

4.jangan kerana mai da ajar seseorang, mai ade terfikir orang tersebut susah berhutang (dalam kes ni budi pembelajaran) (KERANA JIKA ADE FIKIRAN BEGINI KITA SUDAH BOLEH DIIKTIRAF "TIDAK IKHLAS" ) dengan mai sehingga mai sesuka hati hendak melemparkan kata-kata dan perbuatan melangkaui biasa.fikirkan perasaan orang lain..kerana bila kita "BARAN" kita sudah PENTINGKAN DIRI tanpa kita sedar kita telah menyakiti hati orang lain

perkara-perkara kat atas ni ..antara mai sedar atau tak ..
Juli kurang pasti..

untuk
Jula pula..

1.walaupun mai mungkin sudah ade perasaan diatas, Jula "TAK SEHARUSNYER" lebih berkecil hati dengan mai, setiap apa negative yang berlaku, tukarkan kepada positive..cuba renungkan kalau mai tak ajar,
Jula "TIDAK AKAN TAHU APA-APA TENTANG ACCOUNT" maybe.jadi mengalah lah..berterima kasih la dengan ikhlas.orang berbudi kita berbahasa..bukan bermakna mai betul juga dalam kes ni, tetapi kita menerima dari orang yang memberi, jadi hendak la kita mengalah dulu walaupun kita baran dan berhati keras JUGA..jika kita "BERKERAS" seperti orang yang telah "BERKERAS" kepada kita, bermakna kita tak menghargai bantuan dia..kita juga nampak "PENTINGKAN DIRI"

2.
Jula sudah "PERTIKAIKAN" keikhlasan mai, kita sendiri tak tau keikhlasan tu TETAPI positive, bahawa mai ikhlas, kebenaran hanya "ALLAH" yang tahu, kita sebagai umat sudah tidak berhak mempertikaikan kerjaNYA.

3.
Jula banyak mengelak,walaupun sebenarnyer Jula cuba berdamai tapi Jula kekadang kalah dengan perasaan sendiri, mulut untuk bercakap,tangan untuk bersalam,mata untuk melihat, dan sebagainyer seolah-olah membantu untuk berbohong walhal sebenar-benar perasaan Jula juga ade terasa hati.sama seperti mai.lepas ni lakukan lah dengan ikhlas, bila kita tahu cakap ikhlas..kita pasti tahu "MAKNA dan KEBERKATANNYA"..

4.walau hati
Jula telah disakiti tanpa sedar, "REDHALA"...mungkin itu tidak disengajakan kerana terlalu mengikut "EMOSI"..langkah berdamai ni insyallah dipermudahkan untuk kebersihan hati bersama..

pada mai dan
Jula..
Juli harap sangat usia perkenalan setahun jagung ni janganlah kita hancurkan kerana perkara kecil.kita akan nampak kebudak-budakkan kerana perkara sekecil ini tidak dapat diselesaikan dengan baik.

"ikhlas lah, berterima kasih lah sesama sendiri kerana apa jua bantuan dan penerimaan sesama kita sepanjang perkenalan, sayangilah sesama kawan untuk ikatan silaturahim yang jujur, hormatilah perasaan sesama sendiri..."

apabila kita semua sebenar ikhlas..yang "SATU" tahu niat kita..kita pasti akan gembira..sebenar-benar gembira..
jika ade "KETIDAKPUASHATIAN" antara kamu berdua lagi, usulkan lah..kita selesaikan lagi..semoga sebenar-benar selesai..jika benar-benar kamu berdua mahu berdamai..bukan kerana
Juli yang suruh tetapi kerana ikatan silaturrahim sesama manusia.

pada mai "MAAF" jika
Juli ade melakukan kesilapan.."JUJUR" Juli katakan tanpa diduga Juli juga "KURANG PUASHATI" dengan mai "KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGA"..terus terang Juli katakan tentang subject account yang mai turunkan ilmu pada Juli, Juli sangat berterima kasih tak terhingga, jika tiada mai memang Juli "ZERO" pada awalnyer mai ok, tetapi apabila terjadi "ISU" ni dengan Juli sekali mai abaikan..waktu tu Juli "SANGAT2 SEDIH" Juli "KECEWA" nak masuk dewan exam sebab last minute pertelingkahan berlaku...tetapi berserah pada "Allah"..alhamdulillah pass juga. ;-)

maaf juga kerana sikap mai pun
Juli ade "TERKATA" terutama "BARAN" mai kepada Jula, Juli rasa tempiasnyer sehingga Juli "MARAH" kerana mai tak hormatkan Juli, sehingga Juli sedih sampai menangis kerana mai abaikan nak ajar account Juli, sehingga Juli tak le terima sikap mai..tetapi Juli cuba "POSITIVEKAN" diri mai pernah ajar Juli..Juli mintak maaf kerana keterlaluan ni..

kepada Jula.."MAAF" jika
Juli juga ade berlaku salah kepada Jula..da macam raya dah..huh

lepas ni..matangkan la lagi fikiran kita..perkara ni "TERLALU KECIL" untuk kita bermusuh..tiada untungnyer berterusan begini..
Juli juga ade "KEKURANGAN"..kalau ade salah dari nasihat2 diatas mohon dimaafkan..mungkin tak semuanya benar tetapi kita berusaha merubah keadaan kritikal kepada asal yang tenang tanpa konflik..

fikirkan lah..
ikhlas
(
Juli - EPJJ uitm shah alam dec 09 - june 10 )

thnx 4 d note but deeply frm bottom of my heart..
Jula xdpt trime dgn kate2 mai pde Jula.. kta msih blh berkwn spt biasa cuma xsme mcm dlu.. Jula xde mslh klu nk berbaek semula dgn mai cumaJula xdpt lupakan ape yg da jd.. klu dia xsuke Jula xpe,bia Jula yg blah.. at least bnde xjd 2x.. Jula pn xslesa nk berdepan dgn dia.. so,better Jula tarik diri..

pd mai..
trus trang
Jula ckp,Jula xdpt lupe ape yg da jd..
mai pn tau knpe..
pape pn,buat kli terakhir
Jula nk ucapkan berbyk trima kasih d ats ksudian mai mengajar Jula dlm subjek acc..
Jula amt hrgai bntuan mai..
semoga kejayaan akn jd milik anda d masa hdpn..

heartless,
Jula

Juli June 17 at 3:14pm Reply
"KTA MSIH BLH BERKWN SPT BIASA CUMA XSME MCM DULU" AYAT SAPA NI?
Jula TO MAI KE MAI TO Jula ..FENIN..

MAI KATA MALAM DIA MARAH2 TU SEBAB SIKAP..SIKAP SAPA TAK TAHU..BUKAN SEBAB MARKS..DIA CAKAP DIA DA SMS
Jula BUT NO REPLY (SHE'S ASSUME THAT U HAVE NO CREDIT)

BOTH OF U ADE PLAN NAK TUKAR KELAS KAN..SO KALAU 2 2 TUKAR JUMPA GAK KAT SANA..SAMA-SAMA
Juli JEK TAKDE SEBAB STILL KAT KELAS SAMA HEHE..DARI TAKDE YANG TAHU..NI NINA INFO SENANG..

(taken from fesbuk message)

My reply was so simple. Please read the following:

To Jula & Juli. Mai da bace luahan ati korg dlm fesbuk.mai xdpt nak reply.line tenet xde & tlalu bnyk nak tulis smpai mai decide xyah tulis apa2.mai mintak maaf.tu je yg mampu.cme nak info yg mai x tkr klas.salam.

***Pernah kah kalian bertanya kenapa aku bertindak di luar kawalan???TIDAK!jadi aku tidak perlu menjelaskan apa yg sebenarnya terbuku di hati sehingga mengasari kalian. beribu kali aku mohon maaf sekalipun tidak akan dpt merubah apa2.segalanya yg kita kongsi bersama akan tetap aku rindui. cume aku perlu kan perubahan supaya aku punya lebih ruang untuk bernafas. Mcm yg Jula doakan untuk aku, aku juga berharap kejayaan terus bersama ku untuk masa depan ku jua. aku akan tetap mendoakn untuk kamu. Terima kasih atas bantuan & pertolongan yg pernah kalian berikan. Aku tidak punya kata-kata yg indah untuk diucapkan. Semoga kita tetap berjuang. Walaupun bukan bersamaku, tp aku tidak akan pernah putus berharap agar Allah merestui perhubungan ikhlas kita suatu ketika dahulu. Salam buat Jula & Juli.






No comments: